donderdag 5 mei 2011

Betaald parkeren

Ik woon in een gemeente waar in het centrum betaald parkeren is. Dat is in veel  gemeentes zo, maar deze gemeente behoort tot de 10 grootste plaatsen van Nederland en voor de inwoners is het centrum de enige plaats waar voldoende winkelaanbod is om te shoppen. En omdat het grondgebied van de gemeente nogal groot is (qua oppervlak groter dan Amsterdam) zijn veel bewoners daarvoor aangewezen op de auto.
Nu kost een dag (meer dan 6 uur) parkeren nog 8,50 euro, volgend jaar gaat dat naar 11.50 euro. Dat is een hele forse stijging die, volgens de gemeente, nodig is om de exploitatie van de parkeergarages, uitbesteed overigens, dekkend te maken. Maar dat slaat nergens op.

Algemeen gesteld is het zo dramatisch fors verhogen van het parkeergeld een slechte zaak. Niet alleen zullen mensen het centrum gaan mijden, wat voor de toch al wegkwijnende middenstand in het centrum de nekslag kan betekenen, uiteindelijk zullen de inkomsten lager uitvallen dan als een normaal tarief gehanteerd wordt. Terwijl er dit jaar tonnen besteed gaan worden om de uitstraling van het centrum te verbeteren, wordt dus tegelijkertijd het komen naar het centrum ontmoedigd.
Blijkbaar zitten er in de gemeenteraad alleen maar mensen met een beperkt blikveld, kortzichtig en op korte termijn werkend. Niemand schijnt de moeite te nemen om een beetje door te denken.

Je kan ook als volgt redeneren:
Er zijn parkeergarages gebouwd. Daar is geld in geïnvesteerd dat op de een of andere manier terugverdiend moet worden. Ook het onderhoud van de garages kost geld. Dat zijn gegevens. Parkeerplaatsen op straat zijn schaars, en moeten op een of andere manier eerlijk verdeeld worden. Ook dat is een gegeven. Wie wat vaker rondloopt in het centrum zal merken dat met name ’s zaterdags parkeerplekken zeer schaars zijn. Lange files ontstaan van en naar het centrum omdat mensen op zoek zijn naar een parkeerplaats. Op een gemiddelde doordeweekse dag echter, staat meer dan de helft van de parkeerplaatsen leeg. Dat geldt ook ’s avonds als de winkels gesloten zijn en er alleen uitgaanspubliek is.

Volgens mij zou je moeten willen bereiken dat de gebouwde parkeerplaatsen zo goed mogelijk gebruikt worden, verdeeld over alle dagen van de week. Maar ook wil je piekmomenten vermijden omdat, als de pieken te groot worden, er nieuwe parkeergelegenheden geboden moeten gaan worden om het centrum nog enigszins bereikbaar te houden. Daarnaast spelen de belangen van de winkeliers een rol. Doordeweeks is het rustig en zijn de omzetten laag. Het is niet ongewoon dat op gemiddelde doordeweekse dagen winkels met verlies draaien. Dat wordt in veel gevallen wel goed gemaakt op koopavonden en ’s zaterdagen, maar op die tijden is door de extra drukte ook extra personeel nodig. Dat zijn dus hogere kosten.

Objectief bekeken zou je dus eenvoudig kunnen stellen dat het voor de winkeliers beter zou zijn om op de nu rustige tijden meer aanloop te hebben en op de piekmomenten wat minder. Spreiding van vraag, en daardoor effectiever met de beschikbare middelen om kunnen gaan. En de gemeente zou dat indirect kunnen stimuleren. Door op rustige tijden de parkeertarieven juist te verlagen, en op drukke momenten de tarieven te verhogen. Als er meer ruimte is (minder schaarste) betaal je minder voor een plek, en wordt de bezetting van de parkeerplekken dus hoger. Als er schaarste ontstaat, betaal je meer, waardoor mensen er minder gebruik van maken. Files worden minder, en de noodzaak van nieuwe parkeerplekken verdwijnt. Een tevredenere middenstand en tevreden burgers omdat zij kunnen kiezen wanneer ze met de auto naar het centrum gaan. En ook de gemeente is tevreden want omdat er meer gebruik wordt gemaakt van de parkeergelegenheid tijdens daluren, ook al is het tarief lager, is de opbrengst uiteindelijk toch hoger.  Want dat is de menselijk factor: als je 1 euro moet betalen voor parkeren is de drempel laag, als het meer dan 6 euro kost is de drempel ineens een stuk hoger en zullen mensen manieren gaan verzinnen om daar onderuit te komen. Gevolg: kapot gereden slagbomen, vernielde apparatuur, agressie, bumper-rijden en noem alle mogelijke middelen maar op die gebruikt worden om toch maar niet te hoeven betalen. Handhaving en herstel van vernielingen kosten dan een vermogen en zo ontstaat een vicieuze cirkel.

Het is vrij eenvoudig om de bezetting van de parkeerplaatsen in de garages bij te houden, sterker nog, dat gebeurt al. Een kleine toevoeging daaraan zou zijn om op basis van de bezetting de prijs per uur variabel te laten zijn en deze weer te geven op de informatieborden en op een internet pagina van de gemeente. Zodat iedereen vooraf kan zien of er met de auto naar het centrum gegaan kan worden, met de fiets of het OV, of dat het die dag maar even uitgesteld wordt. Zo simpel kan het zijn.

Ik was laatst in Amsterdam, toch een dure stad al het om parkeren gaat. Ik moest een boodschap doen in Zuid, in een drukke winkelstraat, en was met de auto. Bij de parkeerautomaat wilde ik betalen maar wat ik er ook ingooide, 1 euro, 2 euro, 50cent, de automaat bleef mijn geld weigeren. Na enige tijd zoeken kwam ik erachter wat de oorzaak was: de maximale parkeertijd is daar 1 uur. Genoeg om een boodschap te doen en regelmatig vrije parkeerplaatsen te krijgen. En het kost 10 cent per uur, zodat alleen 10 cent stukken geaccepteerd werden. 10 cent voor een uur. Dat is nog eens iets anders dan 11.50 euro voor 6 uur. Maar daar was het niet bedacht door de gemeente, maar door de vereniging van winkeliers uit de betreffende  winkelstraat. Het wordt tijd dat meer verenigingen van winkeliers dit voor elkaar gaan krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten