dinsdag 22 januari 2013

De Fyra, ik snap het niet

Nu met alle commotie rond het haperen van de Ansaldo Breda treinstellen voor de hogsnelheidsverbinding Amsterdam - Brussel, in de volksmond ook wel Fyra genoemd, blijkt de NS geen dienstregeling meer te kunnen onderhouden op dit traject. Met veel pijn en moeite wordt gekeken of er een intercity verbinding tot stand gebracht kan worden die van het gewone traject gebruik gaat maken. En eerlijk gezegd, ik snap daar helemaal niets van.

Tot en met december, toen nog niet met de Ansaldo treinstellen werd gereden, maar met de Traxx locomotieven van Bombardier-ADTranz en luxe wagons, functioneerde het project Fyra immers goed. Deze treinen reden snel en comfortabel over het hogesnelheidstraject en met een meerprijs konden reizigers daar gebruik van maken. Ik heb zelf twee maal van deze Fyra dienst gebruik gemaakt.

Ik begrijp dat dit, laten we het maar de TRAXX trein noemen, tijdelijke, mogelijk gehuurde locomotieven en wagons waren en dat het huurcontract (wat al verlengd was door de veel te late levering van de Ansaldo treinstellen) beëindigd is op het moment dat de Ansaldo in gebruik is genomen.

Maar daarmee zijn de TRAXX treinen niet opgelost in het niets of spoorloos verdwenen. Ze staan nog ergens, waarschijnlijk ongebruikt, te wachten totdat ze ergens opnieuw ingezet kunnen worden.

Wat ik dus niet snap is dat niet gewoon teruggegrepen wordt op deze TRAXX treinen zolang de Ansaldo's niet goed functioneren. Goed, het kost wat extra, er zal immers weer een (hogere) huurprijs voor betaald moeten worden, maar die kosten kunnen gewoon verhaald worden op de fabrikant van de Ansaldo's. Die leveren een wanprestatie en er is geen rechtbank in Europa die de extra kosten die een afnemer moet maken om de gevolgen van wanprestatie door een leverancier, niet aan de leverancier zal toekennen.

Het lijkt me dat deze stap heel snel gemaakt kan worden en dat binnen een paar dagen die TRAXX treinen weer gewoon op het hogesnelheidstraject kunnen rijden: de machinisten ervoor zijn er (ze hebben er immers al mee gereden), en de treinen zelf zijn voorhanden (in Duitsland) of zelfs nog hier in Nederland als ze nog niet retour gezonden zijn). Dus wat is het probleem?

Ik snap het niet. Wie het wel snapt mag het me zeggen!

2 opmerkingen:

  1. Nou, zo moeilijk is het niet. De TRAXX'en werden gehuurd bij Angel Trains, en zijn retour gezonden. Vraag me niet waarheen, maar ze staan in ieder geval niet in Nederland of België. De rijtuigen staan gedeeltelijk bij NS te wachten op een nieuw leven, en waren ten dele ook gehuurd bij de ÖBB. Die gehuurde rijtuigen zijn retour gegaan naar Oostenrijk. Voor zover die TRAXX'en op dit moment niet anders worden ingezet, zouden die inderdaad terug kunnen gehuurd worden. Veel meer keuze dan die TRAXX'en is er niet, vanwege de verschillende benodigde treinbeveiligingssystemen en uiteraard ook de spanningsverschillen tussen NL (1,5 kV DC) en B (3 kV DC).
    Zouden NS & NMBS er in slagen die TRAXX'en terug te huren en er passende rijtuigen aan te koppelen, is er het probleem van de rijpaden. Die zijn er inmiddels niet meer, immers: bij de recente wijziging van de dienstregeling zijn die anders ingevuld. Je kan dus niet 'zomaar' eventjes gaan rijden: het spoorwegnet zit zowel in NL als B eivol. Dat geldt in het bijzonder voor de Randstad als de beide spoorlijnen tussen Antwerpen en Brussel. Lijn 25 zit vol met IC-treinen, Lijn 27 zit vol met stoptreinen en goederen.
    Kortom: het is om verschillende redenen inderdaad héél erg moeilijk om die IC Amsterdam-Brussel 'zomaar eventjes' terug in te leggen. Alleen als ProRail en Infrabel mogelijkheden zien, kan het. Vanuit de hoek van Infrabel meen ik echter al begrepen te hebben dat het niet zal lukken. Maar laten we wachten tot vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor je uitleg, maar ik snap het nog steeds niet. Het is onwaarschijnlijk lijkt me dat Angel Trains de TRAXX treinen al elders heeft uitgezet op deze korte termijn. En dat geldt ook voor de OBB rijtuigen: die staan waarschijnlijk nog gewoon 'op wacht' in Oostenrijk.

    En dat van die rijpaden begrijp ik niet: het hogsnelheidsnet wordt nu niet gebruikt dus lijkt het me bijzonder eenvoudig om daar treinen te laten rijden. Natuurlijk, enige inpassing is nodig bij de stations waar het gewone net gebruikt wordt, maar dat ging voor 9 december ook prima. Met een beetje inspanning moet dat toch in een paar dagen in te passen zijn (daar hebben we immers computers voor bedacht...).

    BeantwoordenVerwijderen