vrijdag 31 mei 2013

Rabobank regeltjes

Regeltjes

Zoals een aantal waarschijnlijk al weten, samen met vijf anderen hebben wij de Creative Cooperation opgericht. Een coöperatie. Waarbij we duidelijk géén grenzen hebben gesteld aan hetgeen de coóperatie gaat doen. Het principe van de coöperatie is dat de leden van de coöperatie elkaar kunnen aanvullen en helpen, en op die manier méér kunnen bieden dan het totaal van wat de leden individueel kunnen bieden. De coöperatie biedt dus meerwaarde, en het hele businessmodel van onze coöperatie is erop gebaseerd dat een deel van die meerwaarde toegekend wordt aan de coöperatie en gebruikt kan worden om als coöperatie leden of aspirant leden te helpen hun business te verbeteren. Lijkt mij vrij helder.

Maar goed. Ook als coöperatie heb je een bankrekening nodig. Al was het maar om de contributie van de leden op te kunnen zetten en kleine uitgaven te doen voor vergaderingen en dergelijke.

Dus op bezoek gegaan bij de Rabobank in Almere. Omdt de coöperatie een bedrijf is, moest dat natuurlijk wel via het zakelijke loket. Dat is niet aanwezig in het gebouw zelf, maar gelukkig kon ik alle gegevens daar wel laten kopieren en opnemen in de aanvraag. En dus moest alles (de staturen, inschrijving KvK, de bestuursleden hun doopceel etc). Nou ja, we hebben zes bestuursleden, dus enige moeite kan ik mij voorstellen. En laten we niet vergeten: we hadden voor de Rabo gekozen omdat deze in basis, tenminste zo presenteert zij zich, ook een coöperatie is.

Omdat er een achterstand was bij de adminstratie van zakelijke rekeningen zou het een paar dagen duren voordat alles geregeld zou zijn, maar volgende week (deze week dus) zou die achterstand ingelopen zijn. Met het volste vertrouwen dat ik afgelopen woensdag of donderdag eindelijk onze rekening zou hebben, ben ik na een uurtje gegevens oplepelen, vertrokken. Waarbij me overigens wel opviel dat het administratieve systeem wat je noemt een geëxplodeerd waterhoofd is waar zelfs de vriendelijke medewerkerster die mij hielp niet goed mee overweg kon en al snel tegen de onmogelijke werking van het programma aan liep. Vast en zeker bedacht door een spreadsheet manager bij de Rabo.

Gisteren, donderdag dus, melde onze voorzitter dat hij gebeld was door Rabobank Almere met het verzoek om stukken te overleggen die nodig waren om de rekening te openen. De statuten, uitreksel KvK, identiteitsbewijzen etc. Hij heeft hem vriendelijk verzocht zijn verlangens op papier te zetten en deze naar hem te mailen, zodat onze voorzitter deze naar mij door kon sturen. Ik begreep de vraag niet, ik was immers een uur bezig geweest om al die gegevens te laten kopieren en aanvullen waar nodig.

Dus vandaag maar eens contact opgenomen met de betreffende medewerker van de Rabo die de vragen gesteld had. Helaas was de man in gesprek en dus kreeg is een andere zeer vriendelijke medewerkerster aan de lijn. Het duurde even maar na het opgeven van mijn verhaal bleek alles al aanwezig te zijn en zij zou het verder regelen met de afdeling Zakelijke rekeningen.

Na een uur werd ik gebeld door deze afdeling. Met excuses voor de miscommuncatie, volgens hem was er sprake van een verkeerd ingevoerde geboortedatum (vreemd: ik zat erbij toen die ingevoerd werd en dat was echt de juiste). Maar goed, kan gebeuren. Hij ging het verder in orde maken, maar had nog wel aanvullende informatie nodig.

Dat betrof de vraag welke markt of welke doelgroep de coöperatie beoogde. Nou, niets specifiek dus. Iedere ondernemer, onderneming, bedrijf, instelling die denkt dat de coöperatie voor hen toegevoegde waarde heeft, kan zich aanmelden. We richten ons niet specifiek op iets. Hij begreep het niet. ‘Jullie hebben toch wel een doelgroep?’. Nee dus. En ik heb hem geprobeerd uit te leggen wat wij met de coöperatie beogen. Hij ging het overleggen met anderen en zou erop terugkomen.

Na ruim een uur belt hij terug: ‘Ik moet toch echt weten wie jullie doelgroep is en welke activiteiten jullie gaan ontplooien’, zo begon hij. Ik wil een rekening openen, geen krediet krijgen. Waar gaat dit over? Ik snapte er niets van. Dus stelde ik de vraag ‘waarom hebben jullie dit nodig? Ik wil alleen maar een rekening openen. Jullie hebben de statuten, de inschrijving van de KvK, dat moet toch voldoende zijn?’. En daar kwam de aap uit de mouw. Nee, volgens de regels van de Rabo (jawel, de Rabo algemeen) mogen geen bedrijfsrekeningen toegekend worden aan bedrijven die ‘kritische’ bedrijfsdoelen of activiteiten hebben. Daaronder vallen: financiele dienstverlening (kredietverstrekking), bedrijven die in onroerend goed handelen, bedrijven die in kunst handelen en nog wat andere.

En had onze voorzitter aan de telefoon niet aangegeven dat de Creative Cooperation de creatieve sector, Kunst dus, wil helpen. En is één van de bestuursleden niet Mac3Park, onroerendgoed makelaar?

U begrijpt, ik was het helemaal zat. Ik had het op dat moment volledig gehad met de Rabo en deze volstrekte onzin. We gaan wel naar de Triodos bank. Duurzaam. En eigenlijk nog veel beter passend bij de principes van onze coöperatie. De Rabo en Rabobank Almere in het bijzonder hebben vandaag wel bewezen dat zij geen bank voor ondernemend Nederland willen zijn.

1 opmerking:

  1. Een aanvulling:

    vandaag (en dag na deze blog) ben ik gebeld door de teamleider van de Rabobank Almere om zijn excuses te geven voor de wijze waarop een en ander verlopen is. Een echt 'damage control' gesprek.
    Natuurlijk: hij kan er niets aan doen. Ook hij moet voldoen aan de regeltjes, de procedures en de informatiesystemen die Rabo Nederland hanteert en beschikbaar stelt voor de afzonderlijk kantore. Hun individuele vrijheid wordt daardoor drastisch ingeperkt.

    Hoewel de teamleider aangaf dat Rabo zou leren van deze fout en nog eens goed naar de procedure zou gaan kijken, denk ik niet dat dit helpt om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen. Dat kan alleen als Rabo Nederland echt anders gaat denken over wát de bank zou moeten controleren, wannéér dat zou moeten, hóe dat zou moeten en waaróm dat zou moeten. De simpele redenering dat de regels er zijn omdat deze door de compliance standaarden worden afgedwongen is een drogreden en leidt tot dit soort situaties en dus klantverlies. Niet in het belang van de Rabo, niet in het belang van ondernemers die een rekening willen openen.

    Er zijn legio manieren denkbaar om een korte check uit te voeren op bestuurders van een onderneming. Als dat geen negatief resultaat oplevert, si er voor een bank geen reden om iemand te weigeren. In Nederland geldt immers nog steeds dat je onschuldig bent totdat anders bewezen is. Als er geen landelijke 'black lists' zijn waarop één van de bestuurders van een nieuwe onderneming voorkomt (vanwege fraude, witwaspraktijken, rekeningen die voor criminele zaken gebruikt zijn e.d.) is er geen enkele reden om de onderneming te weigeren. Dát zou het principe van de bank moeten zijn.

    En zo'n check is snel gemaakt. Deze 'black lists' bestaan, in de statuten die overlegd worden staan de bestuurders met hun BSN nummer, het is 2 seconden werk om die controle uit te voeren. Zo simpel kan het zijn.

    Maar ik denk niet dat de Rabo echt anders gaat werken, zoals aangegeven heb ik een blik kunnen werpen op het gebruikte informatie systeem en ik geloof niet dat dit gebouwd is vanuit de gedachte Keep It Simple Stupid (KISS). De Rabo heeft nog wat werk te doen.

    BeantwoordenVerwijderen