zondag 28 oktober 2012

Floriade 2022 Almere

De weerstand die er is tégen de Floriade in Almere, in 2022, berust met name op het gevoel dat de kosten die voor een dergelijk evenement gemaakt moeten worden, nooit terugverdiend worden. En dat de belastingbetaler daardoor uiteindelijk opdraait voor de ambities van de gemeentelijke en provinciale overheid.
De zojuist beëindigde Floriade 2012 in Venlo wordt daarbij aangehaald. Hoewel het exacte cijfer nog niet bekend is, lijkt het erop dat die met verlies heeft gedraaid. Er waren wel 2 miljoen bezoekers, maar de kosten lijken de 200 miljoen te overstijgen. Flink meer dan de oorspronkelijk begrote 89 miljoen. Daarin waren zaken als extra wegaanleg, vervoer, gebouwen en dergelijke niet meegenomen.

Voor Almere worden de kosten geraamd op 70 miljoen. Maar ook dat is alleen voor het Floriade terrein en de inrichting daarvan. De noodzakelijke verbreding en verdieping van de A6, vervoer tussen Schiphol/Lelystad (vliegvelden) naar de Floriade, kabel verbinding over het Weerwater en dergelijk zijn allemaal niet meegerekend evenmin als noodzakelijke verbeteringen aan Almere zelf. Adri Duyvestein heeft aangegeven dat het om een economische impuls van ongeveer 300 miljoen zal gaan, anders gesteld: alles bij elkaar zal de Floriade 2022 ongeveer 300 miljoen gaan kosten.

Slechts 20 miljoen is op dit moment toegezegd, voor de Floriade zelf moet dus nog 50 miljoen binnengehaald worden. En de overige 230 miljoen zal op een andere manier (rijk, provincie, gemeente) geïnvesteerd moeten worden. Het zal best nog lastig zijn om dit bij elkaar te krijgen, maar ik heb er vertrouwen in dat dit gaat lukken.

De Floriade in Almere is er pas in 2022. Zelfs de grootste pessimisten onder ons zullen toch moeten toegeven dat met een zeer hoge mate van waarschijnlijkheid er in 2022 sprake zal zijn van een sterk verbeterde economie ten opzichte van nu. Slechter dan nu kan het toch bijna niet meer worden. Bovendien past het in het voorschrijdend bioritme van de economie: 7 vette jaren, 7 magere jaren. De 7 magere jaren lopen nu bijna te einde en ergens rond 2014/2015 zullen de vette jaren weer beginnen. En die toppen dan rond 2022.

Dat impliceert dat mensen, over de hele wereld, meer uit te geven hebben. Almere ligt gunstig ten opzichte van Amsterdam en kan profiteren van de internationale uitstraling daarvan. Met een goede marketing campagne moet het daarom mijn inziens mogelijk zijn om zeker 3 en mogelijk 4 miljoen bezoekers te trekken. Al dan niet gecombineerd met trips naar Amsterdam. Het enige wat daarvoor nodig is, is een hoogwaardige, snelle verbinding met Amsterdam, Schiphol en vliegveld Lelystad wat tegen die tijd de thuishaven zal zijn voor goedkope chartermaatschappijen. Het aanleggen daarvan zit in de 300 miljoen.

Reken nu eens op 3 miljoen bezoekers die ieder gemiddeld (er zullen abonnementen, jaarkaarten, kortingskaarten en dergelijke zijn, en regelmatig zal de toegang in een totale reisprijs verwerkt zijn) 10 euro toegang betalen: rechtstreeks levert dat 30 miljoen op.

Maar iedereen zou ondertussen toch wel weten dat de primaire inkomstenbron van de Efteling niet de toegangsprijs is, maar het geld wat uitgegeven wordt ín het park: aan versnaperingen, eten en drinken. Een gemiddelde bezoeker van de Efteling betaalt 20 euro toegang (veel kortingskaarten), maar geeft 50-60 euro uit. Met parkeergeld erbij zelfs zo'n 55-65 euro. En dat is precies wat de Floriade 2022 ook moet realiseren.

Juist het thema van de Floriade 2022 ('duurzaamheid') geeft voldoende mogelijkheden voor speciale zaken als biologische restaurants, nederlandse wijnen, ambachtelijke gebrouwen bier, kortom al die zaken die deels op de Floriade zelf verbouwd kunnen worden en anders vanuit de directe omgeving (land- en tuinbouw sector) tegen lage kosten gehaald kunnen worden. Het moet, bij voldoende en goed aanbod, mogelijk zijn om iedere bezoeker toch minimaal 20 euro te laten spenderen aan dit soort eten en drinken, zeker omdat het economisch voor de wind gaat. Minimaal 20 en gemiddeld 35 euro. En van die 35 euro is 20 euro winst (de kostprijs moet dus op zo'n 15 euro gehouden worden). Daarmee worden de rechtstreekse inkomsten al 90 miljoen.



Verder moet het hotelaanbod behoorlijk uitgebreid worden. Natuurlijk kunnen overnachtingen niet overvraagd worden qua prijzen, maar het moet toch mogelijk zijn om 5 euro per persoon per overnachting extra belasting in te voeren. Uitgaande van 1 miljoen overnachtingen in Almere levert dat ook nog 5 miljoen op. Dat zijn de rechtstreekse inkomsten. Zo'n 25 miljoen meer dan de 70 miljoen die begroot is.

Van de andere 230 miljoen betreft het voor een groot deel uitgaven die ook zonder de Floriade gemaakt hadden moeten worden: infrastructurele maatregelen. De verbreding van de A6 en snelle hoogwaardige verbindingen tussen de vliegvelden Schiphol en Lelystad (en dus langs Almere) horen daartoe. Die kosten mogen dus feitelijk niet direct aan de Floriade toegerekend worden. Vanwege de Floriade moeten ze hooguit eerder uitgegeven worden dan gepland, maar dan geldt slechts het renteverschil.

Er zijn ook nog een hoop indirecte opbrengsten. Bijvoorbeeld voor de middenstand in Almere. 3 miljoen bezoekers aan de Floriade zullen voor een groot deel ook het centrum van Almere bezoeken. En daar geld uitgeven. Er is dus een enorme stimulans voor het bedrijfsleven, waarvan de extra inkomsten op dit moment alleen maar geschat kunnen worden. Maar reken nu eens op 100 miljoen (1 miljoen extra bezoekers winkelcentra een aanverwante zaken, die 100 euro spenderen).

Bovendien: doordat Almere nu kan laten zien wat het kan bieden, is er een gerede kans dat er nieuwe opleidingen komen, meer studenten vanuit de hele wereld en internationale bedrijven zich gaan vestigen in Almere. Ik durf hierover geen uitspraken te doen, maar de spin-off kan enorm zijn. Voor de hele regio: van Almere tot Lelystad, Dronten en Zeewolde.

Met dit in het achterhoofd, is de versnelde uitgave van de 230 miljoen om zaken eerder te realiseren dan gepland, waarschijnlijk in 3 jaar ná de Floriade al terugverdiend. Daarom ben ik groot voorstander ervan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten