woensdag 27 juni 2012

Gezocht: enthousiaste ondernemers en investeerders


Gezocht: enthousiastelingen die mee willen helpen.

November vorig jaar schreef ik een blog genaamd “Let’s call it a gBank” (http://eennieuweeconomie.blogspot.nl/2011/11/lets-call-it-gbank.html). Kern van dit (engelstalige) schrijven was dat er naar mijn idee behoefte is aan een andere vorm van financiëring voor kleine of startende ondernemers dan het traditioneel lenen bij de bank.
Die behoefte is er nog steeds en neemt alleen maar toe. Min of meer gelijk aan de ideeën die ik in de blog opperde, zijn er inmiddels initiatieven gestart voor dit soort van ‘crowd-funding’. Toch sluiten die op een enkele na, niet helemaal aan bij één van de principes die ik beschreef: de investeringen worden gedaan zónder dat er rente betaald wordt.
Uitgangspunt voor mij is namelijk dat iemand een goed idee voor een product of dienst heeft, waar een potentieel investeerder ook in gelooft. Als er geld nodig is om dat product of die dienst op te zetten, dan zal een investeerder daartoe bereid zijn zonder dat er rente over die investering betaald hoeft te worden. Wel zal er een overeenkomst zijn dat, zodra er geld verdiend gaat worden door de ondernemer, de investeerder bijvoorbeeld een percentage van de opbrengst krijgt. Dat kan voor beide partijen zeer voordelig zijn: de ondernemer hoeft niet bang te zijn dat hij zijn renteverplichtingen niet na kan komen en daardoor failliet gaat, de investeerder kan als het product of de dienst goed loopt, meer rendement maken op zijn investering dan een vastgesteld rente.

Natuurlijk, voor beiden zijn er ook risico’s aan verbonden. Als het niets wordt met het idee, verliest de ondernemer veel tijd en eigen geld, de investeerder het geïnvesteerde geld. Maar, als tegenprestatie voor het investeren zal de investeerder natuurlijk waar mogelijk de ondernemer helpen zijn idee succesvol te maken: het is immers in zijn eigen belang.
Op die manier is er een veel sterkere band tussen de ondernemer en de investeerder(s). Die betrokkenheid bij het uiteindelijk te leveren product of dienst heeft een veel hogere toegevoegde waarde dan die van een investeerder die slechts de rente op zijn uitstaande lening wil vangen.

Ik zou een site op willen zetten die op deze wijze ondernemers en investeerders bij elkaar brengt. Zonder dat er banken aan te pas komen. Daarbij ga ik uit van het principe van Social Networks: een beetje á la Google+ en Pinterest. Op een wijze als Pinterest kunnen ondernemers hun ideeën tentoonstellen en de investering die zij denken nodig te hebben om het idee te verwezenlijken. Via afbeeldingen, schetsen, beschrijvingen etc. Investeerders kunnen dan, net zoals bij Pinterest, hun waardering geven (‘liken’) van ideeën die zij zien en waarvan ze het idee hebben dat ze kansrijk zijn.

Ieder gepost idee krijgt een eigen ‘Kring’ overeenkomstig de Kringen van Google+. Investeerders die een idee ‘liken’ worden toegevoegd aan de kring van het idee. Daardoor krijgen zij inzicht in hoeveel investeerders geïnteresseerd zijn en wie dat zijn. Goed voor hun netwerk, maar ook goed om een goed beeld te krijgen in de marktwaarde van het idee. Iedere investeerder in de kring krijgt de mogelijkheid om aan te geven hoeveel hij bereid is te investeren. Als de gezamenlijke investeringen het bedrag dat de ondernemer aangegeven heeft behaald of overstijgt, zou het idee uitgevoerd kunnen worden als er voldoende afspraken tussen ondernemer en investeerders gemaakt kunnen worden. Mijn idee is dat zichzelf wel regelt. Zeker als in het systeem ook ‘Hang-Out’ sessies tussen alle leden van één kring opgezet kunnen worden.

Natuurlijk, dit idee moet ook nog wat verder uitgewerkt worden. Eigenlijk zou ik dus een paar dingen willen weten:
  • Investeren zonder rente: zou dat werken in Nederland? 
  • Is er behoefte aan een dergelijke marktplaats voor ondernemers en investeerders? 
  • Zijn er mensen met de juiste skills en vaardigheden die bereid zijn om te helpen een dergelijke site te bouwen, op te zetten en te onderhouden? 
  • Zijn er bedrijven in Nederland die de bouw van zo’n site zouden willen sponsoren?
Ik hoor het graag, en als er voldoende reacties zijn, ga ik met degenen die gereageerd hebben zeker een afspraak maken om een en ander verder te bespreken,
Als je interesse hebt of hierover mee wilt denken, mail, tweet of gebruik mijn Google+ om een bericht achter te laten.

John Lasschuit

Juni 2012

1 opmerking:

  1. John,

    je zit op een zelfde spoor als ik; ik heb een andere insteek gekozen en startte een LinkedIn groep 'excubator', waar creatieven, ondernemers en investeerders elkaar zouden vinden.

    Crowd funding lijkt mij een geweldige manier om het investeerder-stuk in te vullen en de social media functionaliteiten die je beschrijft kunnen werken.

    Heb je ook nagedacht over het trekken van aandacht? Hoe ga je een continue stroom van bezoekers trekken?

    Je kent waarschijnlijk het crowdsourcing platform dat Maurice de Hond met heel veel media aandacht heeft gelanceerd, uiteindelijk ook bij Paul & Witteman. Het startte met de url verzineennaamvoordezesite.nl en heet nu queetz.com. Ik hoor er eerlijk gezegd weinig meer over, terwijl er erg veel media aandacht voor was. Daar ligt volgens mij een uitdaging. Dat ga je moeilijk op basis van de social media belofte alleen doen denk ik.

    Ik vind je idee zeker interessant en nodig je uit om te linken. Als je een volgende stap zet, neem dan contact met me op.

    Succes,

    Geert Jan

    BeantwoordenVerwijderen