donderdag 10 mei 2012

De krantenautomaat

Gisteren, 9 mei 2012, was er een item op BNR over 'de krantenautomaat'. De initiatiefnemer, zie www.krantenautomaat.nl, ziet kansen om de krantenautomaat nieuw leven in te blazen. Slimme automaten, die mobiel ingezet kunnen worden, moeten een nieuwe doelgroep verleiden om toch vaker de papieren krant te lezen.

Daarbij wordt nauw samengewerkt met een IT bedrijf. De bedoeling is dat iemand met zijn mobiele telefoon betaald voor de krant, muntgeld is immers volledig uit de tijd. Maar de procedure die daarvoor bedacht is, lijkt mij te ingewikkeld om even snel een krant te kopen.



Om de krant te betalen moet er gereageerd worden op een SMS door het ingeven van het bankrekening nummer waarmee de betaling geautoriseerd wordt. Hoewel ik de details niet volledig ken, is dit niet de enige handeling die verricht moet worden. Mogelijk staat op de automaat een nummer wat gebeld kan worden om het SMS bericht opgestuurd te krijgen, mogelijk hoeft je maar naar één nummer een SMS bericht te sturen (bv 1444 KRANT of zo), krijg je het SMS bericht terug en na ingave van het bankrekeningnummer (wie controleert dat trouwens) een SMS met een unlock code voor de automaat. Hoe dan ook, het lijkt me allemaal nogal veel om even snel een krant (of iets anders uit een automaat) mee te nemen.

Het kan volgens mij veel handiger. Alleen is de basis dan wel het gebruik van een smartphone en een specifieke app. Denk eens aan de volgende mogelijkheden:

De plaats van alle automaten (en niet alleen krantenautomaten, maar ook frisdrank, snoep, sigaretten, noem maar op) zijn op GPS locatie opgenomen in bijvoorbeeld Google Maps. Om gebruik te maken van deze automaten heb ik als gebruiker een APP geïnstalleerd. Deze gratis APP configureer ik eenmalig waarbij ik opgeef geïnteresseerd te zijn in kranten/tijdschriften en frisdrank automaten. De APP is zowel geïntegreerd met Google Play, als iTunes en Microsoft Market. Dat wil zeggen dat ik via de APP betalingen kan verrichten met eWallet achtige toepassingen of een gelinkt PayPal account.


Terwijl ik ergens loop, attendeert de APP mij op de aanwezigheid van één van de automaten in een straal van 100 meter. Omdat ik wel geïnteresseerd ben in een krant,  loop ik naar de automaat. Via Bluetooth maakt mijn smartphone verbinding met de automaat. Nadat mijn gegevens door de automaat op mijn smartphone zijn gecontroleerd, een kwestie van milliseconden, maak ik mijn keuze voor de krant of het tijdschrift. Op mijn smartphone krijg ik een pop-up bericht met de melding dat ik een keuze gemaakt heb en dat daarvoor het bedrag ervan afgeschreven wordt van mijn electronische rekening. Als ik dat bevestig wordt de gemaakte keuze keurig afgelegd en het bedrag afgeboekt. Binnen een tijdsframe van 4 seconde, en ik hoef maar één handeling uit te voeren: accorderen van de transactie. Het gaat om relatief kleine bedragen dus meer is niet nodig.

Op deze manier bereik je volgens mij veel meer dan via het gedoe met SMSjes en ingeven van bankrekeningnummers elke keer als je wat wilt. Daarbij wordt je ook nog eens geattendeerd op de aanwezigheid van automaten en zal je dus veel sneller geneigd zijn ook iets af te nemen. Natuurlijk, er is een webpagina gekoppeld aan je account van de APP waarin je netjes al je transacties terug ziet. En bij verlies van je smartphone moet je dit onmiddelijk melden, maar dat geldt ook al voor je eWallet en andere toepassingen.

Technisch is dit nu al makkelijk te realiseren. Je moet het alleen wel doen. Denk eens aan de mogelijkheden: op scholen voor allerhande soorten automaten, op stations, en ja, hetzelfde principe kan ook werken voor het Openbaar Vervoer zodat geen OV Chip kaart meer nodig is, voor toegangskaartjes voor musea, concerten en noem maar op.
Het enige waarover ik me eigenlijk verbaas is dat dit er niet allang is.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten