zondag 1 januari 2012

Vuurwerk

Vooraf wil ik één ding duidelijk maken: ik vind een groots opgezet vuurwerk, zoals vrijwel in alle beschaafde steden ter wereld met nieuwjaar afgestoken worden, prachtig. Ik zou die ook niet graag missen.

Maar waar ik een echte hekel aan heb, is het geklooi van consumenten met vuurwerk in de periode tussen de herfstvakantie en half januari. Het is ronduit belachelijk dat dit nog steeds toegestaan wordt.



Kijk eens naar de feiten: er wordt miljoenen aan consumenten vuurwerk uitgeven, terwijl het merendeel van de groep die hier geld aan uitgeeft, afhankelijk is van subsidies, dus een groot deel wordt feitelijk betaald door de belastingbetaler.

Er wordt voor miljoenen vernield aan openbare ruimtes (vuilnisbakken, lantaarnpalen, vuilcontainers, brievenbussen, bus/tram haltes), het herstel wordt betaald door de belastingbetaler.

Er wordt voor miljoenen besteed aan gezondheidszorg om het oog- en ander letsel veroorzaakt door het consumenten gedrag met vuurwerk te behandelen. En de gezondsheidszorg wordt betaald door, alweer, de belastingbetaler.

En kijk eens om je heen na een oudejaarsavond: na een huldiging van Ajax op het museumplein is de bende niet groter. Wie moet dat allemaal opruimen? En dat gebeurt dan nog maar gedeeltelijk. De troep en rotzooi ligt wekenlang op straat en al die egoïsten die zo nodig die bende moeten veroorzaken, ruimen niets op. Dus ook dat is voor rekening van de belasting betaler.

Ik ben ook belastingbetaler, maar omdat ik tegen consumenten vuurwerk ben, wil ik eigenlijk helemaal niet meebetalen hieraan. Kan ik dat in mindering brengen op mijn belasting aanslag? Zeg per jaar 100 euro minder betalen?

De regering hoeft de lasten niet te verzwaren: stoppen met consumenten vuurwerk bespaart 600 miljoen als je alle kosten doorrekent.

En dat betreft dan alleen nog de directe kosten. De indirecte schade is niet in geld uit te drukken: we maken ons druk om de hoeveelheid fijnstof die langs autosnelwegen voor een ongezond leefklimaat zorgen, maar in één oudejaarsnacht krijg je meer fijnstof in de atmosfeer dan een heel jaar langs alle snelwegen in de lucht komt.

En dan heb ik het nog maar niet over de schade die het veroorzaakt aan dieren en de rest van de natuur, aan stress bij mensen en dieren en de kosten die daarmee uiteindelijk gemoeid zijn.

Het is een onzinnige, egoïstische, zeer schadelijke gewoonte die zeer snel afgeschaft moet worden. Het is echt veel mooier om naar een professioneel vuurwerk te kijken van een kwartier, dan om urenlang dat stompzinnige geknal aan te moeten horen.

Maar vindt maar eens een partij, uitgezonderd de Partij voor de Dieren, die dit  echt aan wil pakken. Het zou wel een stemmen kunnen kosten.

Daarom een voorstel: zorg dat alle kosten die voortvloeien uit consumenten vuurwerk, verwerkt zijn in de kosten ervoor. Er is voor circa 67 miljoen vuurwerk verkocht, dat betekent dus dat de prijs voor vuurwerk met een factor 9 verhoogd wordt, waarbij dat direct door de belasting geïnd wordt. Daarmee is het geld voor de nazorg, een mileubelasting, inzet voor politie, brandweer en schoonmaak diensten en gezondheidszorg gedekt en hoeft dat niet betaald  te worden door belastingbetalers die geen vuurwerk kopen.

Tuurlijk, vuurwerk wordt dan wel erg duur en dat is precies de bedoeling. De verkoop daalt dan vanzelf en uiteindelijk wordt er helemaal mee stoppen dan veel makkelijker.

Overigens: iemand moet mij eens uitleggen waarom 2000 Italiaanse steden en Parijs dit jaar wel een verbod op vuurwerk kunnen uitvaardigen en wij hier in Nederland niet? En waarom we wel bereid zijn hoge accijnzen te betalen op roken, alcohol en brandstof, maar niet op vuurwerk?

Het wordt tijd voor verandering.

1 opmerking:

  1. Haha, zo'n verbod gaat ook echt werken, belgie en duitsland liggen voor iedereen om de hoek. Ik denk dat het soort mensen waar jij op doelt juist ook de groep is die z'n vuurwerk toch wel daar gaat halen. Dus dan heb je helemaal niks in je belasting potje. Dus jij wil de mensen zoals ik ook weer straffen die wel graag wat vuurwerk af willen steken en ook hun eigen troep opruimen en geen bus hokjes slopen ook weer pakken. Ik ben wel een beetje klaar met de goeie moeten het onder de kwade vergelden oplossingen.

    Maar ik ben met je eens dat het niet kan dat alles gesloopt word met oud en nieuw. Ik vind ook dat ze die lui anders moeten aanpakken hogere boetes voor vandalisme+taak straffen.
    Simpel gezegd slopen is kopen. blaas je een bus hokje op. Beboet het persoon maar voor 8000 euro(geschatte kosten bushokje).

    BeantwoordenVerwijderen